MARIUS' og EIRIKS VERDEN - Noen høydepunkter - mer finner du under REISEBREV og BILDER

New York, USA - 20. mai 2012 - Pos 40°47N 73°59V - utseilt fra Oslo 58903 nm
Eirik og Marius i New York!
Et besøk på "Ground Zero" gir grunn til ettertanke! Ett flott monumet til minne om alle som mistet livet 11. september 2001. Nat, kaptein på amerikanske s/y Bahati som vi møtte første gang på Galapagos i 2007, kjørte fra Maine for å besøke oss på Nasjonaldagen! Luft, sjø og rom museum på hangarskipet USS Trepid i New Yorks havn. Marius som for tiden er betatt av fly hadde mye å lære - vi andre også!
Martinique - 14. mars 2012 - Pos 14°28N 60°53V - utseilt fra Oslo 56971 nm

DAG 13 - under seilasen fra Ascension mot Martinique
5. mars kl 0300 (UTC -3) Pos 0
°54N 42°25V, kurs 295, fart 6,5 knop, vind NØ 7 m/s,
utseilt dist. fra Ascension 1633 nm - dist. til Martinique 1376 nm.
Søndag 4. mars klokken 0411 (lokal tid) passerte vi ekvator ved 40
°30"V - for 4. gang siden avgang Bestumkilen i 2005. Senere på dagen feiret vi også Eiriks 3års dag, Marius 1års dåpsdag og Styrmannens og Kapteinens 1 års bryllups dag! Begivenhetene ble markert med kake - og "fyrverk" om kvelden.
Frem mot lørdag roet vinden seg litt, men medstrømmen gir oss fortsatt ekstra fremdrift. Lørdag ettermiddag seilte vi inn i stillebeltet, som ikke er stille, men fullt av vindreininger og byger. Vi er nå over på den nordlige halvkule og forventer mer stabil vind i løpet av mandag. Antagelig blir resten av seilasen en rask bidevinds seilas.
En stor fisk lekte med kroken bak båten og fulgte etter når vi sveivet snøret inn - men bite ville den ikke. Kapteinen var heller ikke rask nok med harpunen. En annen fisk stakk av med halve kroken - vi drømmer om de rustfrie kvalitetskrokene fra Mustad som vi er tomme for!!
Saint Pierre, Reunion. - 22. okt. 2011 - Pos 21°20S 55°28Ø - utseilt fra Oslo 49310nm

21. oktober - Marius 1 år i båt!
GRATULERER MED 1 ÅR!!!

Igjen har vi feiret bursdag i Empire. Marius har i løpet av sitt første år seilt mer enn langt - og lært mye som "landbarn" ikke lærer. GRATULERER med dagen, Marius!!!
Tiden på Reunion flyr også fort. Uten å ha gjort spesielt mye var det plutselig gått èn uke. På Marius` bursdag startet vi det som skal bli tre dager med bil-sightseeing på øya - og lanskapet ER utrolig.
Øya er en eneste stor vulkan. Det siste utbruddet var i 2010, og det største utbruddet på lange tider skjedde i 2007. Alikevel virker det som om man har et rimelig avslappet forhold til hva som kan skje om vulkanen "fyrer av" igjen... Fredagens biltur tok oss blant annet over størknede lavamasser fra utbruddet i 2010, der det fortsatt damper fra bakken når det regner.
Det eneste "trygge" rutevalget for båter på lang seiltur i denne delen av verden går - pga piratene som sprer seg ut fra Somalia - syd om Madagaskar. Begge havnene på Reunion er fulle av langturbåter som skal mot Sør Afrika.
Med storebrors hjelp klarte Marius å blåse ut lyset på bursdags kaken. For å få med oss mest mulig av landskapet må vi tidlig ut på tur. Tåken kommer gjerne sigende i 11-tiden. På en liten vulkansk topp i et av de gamle kratrene ligger en liten by. Spenstig utsikt med kraterveggen nesten i rundskue...
Yamba, NSW, Australia - 4. mars 2011 - Pos 29°26S 153°20Ø - utseilt fra Oslo 42990nm

2 X BARNEDÅP, EN BURSDAG OG
EN OVERRASKELSE

Med presten og mange gjester i 2 prammer og om bord kastet vi loss. Vel ankret i Clarence River like utenfor Yamba lå alt til rette for en flott dag - og det ble det!
Marius og Stella ble begge døpt i saltvann fra Stillehavet med presten Lena fra Sjømanns kirken i Sydney på dekk.
Da dåpen var vel forrettet gikk presten over til neste seremoni - og plutselig stod bruden vakkert pyntet på dekk. Heidi heter ikke lenger bare Heidi Våge, men Heidi Våge Bogerud... Bare forloverne visste på forhånd hva som skulle skje.
Etter båtturen ble det "tradisjonen tro" (Eirik ble døpt med tilsvarende dåpsseremoni samme sted 2 år tidligere) feiring til langt på kveld, både av dåpsdag, Eiriks 2 års dag og bryllup.
Tusen takk til alle gjestene for at dere var med og laget dåpsdagen, bursdagen og bryllupsdagen til en flott opplevelse.

˂˂˂ SE ARTIKKEL I LOKALAVISEN
Empire ankret i Clarence River
fredag 4. mars 2011.
Familien de Billot fra Norge bor for tiden i Yamba. Datteren Stella ble også døpt under seremonien 4. mars.

Fadder Kalle fikk det ærefulle oppdraget å holde Marius under dåpen.

Overraskede famiie-medlemmer fikk etterhvert summet seg til et bilde etter bryllupsseremonien.
Cawongla, NSW, Australia - 6. nov 2010 - Pos 29°26S 153°20Ø - utseilt fra Oslo 42986nm

ALLE FIRE SAMLET

Det tok litt tid før Marius var klar til å møte den store verden utenfor sykehuset. Bilirubin verdiene (gulsot) gikk opp og ned noen ganger innen de holdt seg under den magiske grensen. Etter 11 dager på Grafton Base Hospital fikk Marius omsider se sin skute - riktignok bare for en kort stund, siden vi straks satte oss i bilen med kurs for Madeleine og Bror på gården Beaver Creek i Cawongla.
Sammen med naboer vi kjenner fra første Australia besøk, ble Marius feiret med Bundaberg Rum og sigar i badstuen på gården torsdag. Samtidig ble det også skålet for Heidi og hennes 36 års dag!
Marius finner seg godt til rette ute i den store verden og har allerede vært med for å jage kuer...
Vi forsøkte å komme ajour med reisebrev og bilder på websidene innen Marius kom til verden, men han kom litt før tiden. Flere reisebrev og bilder kommer i nærmeste fremtid.

Siste nytt fra Daily Examiner>>>
Eirik ble 1½ år innen han fikk
sin første tur på ryggen til hesten
Clyde - Eirik stortrives som
liten cowboy hjelper!
Marius - 2 uker gamel. Stolte foreldre nyter et våkent øyeblikk med Marius. Enn så lenge går store deler av Marius' døgn med til å sove og spise seg stor. Kapteinen med god kontoll over 70 kuer og 70 kalver. Bevegelsene på hmhm-ryggen er ikke ulik den på havet...
Grafton, NSW, Australia - 22. okt 2010 - Pos 29°26S 153°20Ø - utseilt fra Oslo 42986nm
EN NY MATROS HAR MØNSTRET PÅ

En ting er å bli vekket til ordene "vi lekker" når du bor i et hus på land. Da Kapteinen ble vekket til disse ordene klokken 0200 natt til 21. oktober hadde han en mistanke om at det ikke var båten som lakk...
Vår nye matros veide 3135 gram, var 50 centimeter lang og gråt da han ble født. Marius så verden tre uker før termin. Alt er vel med  Marius og mamma  - og med Eirik og far
Eirik (1¾år) ble levert til våre "båtnaboer fra i fjor", Tanya og Steve med Gingerlilly (2år) som nå bor på land rett utenfor Yamba, før vi satte kursen mot nabobyen og Grafton Base Hospital. Eirik og Gingerlilly er bestevenner, så han har knapt hatt tid til å savne sin mor og far.
Som da Eirik ble født samme sted i mars 2009, var det et fantastisk team som bisto oss på fødeavdelingen. Vi har opplevd den samme gode servicen og omtanken fra de samme flotte menneskene. Det var faktisk den samme jordmoren som tok i mot både Marius og Eirik! Tusen takk for at dere er de dyktige og profesionelle menneskene dere er på Grafton Base Hospital Maternity Unit!
Velkommen om bord, Marius!!

Empire nytt fra lokalavisen i Yamba>>>
Marius kom til verden 21.
oktober kl. 1735 lokal tid
(UTC+11).

Endelig ute av "klemma", kan både Marius og far slappe av... Eiriks første møte med Empires nyeste matros - en sprut med eplejuice var Eiriks velkomst-hilsen. 1 dag gammel og tid for første bad. Sally har vært i bransjen i mange år og er en god lærer.
Nai Harn, Phuket - 4. mars 2010 - Pos 7°46 N 98°18 Ø - utseilt fra Oslo 36984nm
GRATULERER MED DAGEN, EIRIK

Ett helt år har gått siden vi ble TRE mannskaper ombord i Empire. Tiden flyr også for oss på lang seiltur, det er helt sikkert!!!
4. mars 2009 kl 1420  NSW-tid
(Øst Australia/UTC+9) så Eirik verden for første gang - i Grafton, New South Wales, Australia.
Ett års dagen blir feiret i bukten Nai Harn sydvest på Phuket, der vi ligger ankret. Egentlig er vi klare til å sette kursen vestover, men først skal Eirik bli frisk - Han har pådratt seg en liten forkjølelse og en kraftig diarè...

HIPP, HIPP HURRA - GRATULERER!!!
Eirik Våge Bogerud - matros.
12 måneder.
9 måneder.
Yamba - 20. mars 2009 - Pos 33°50 S 150°40 Ø - utseilt dist. fra Oslo 31596nm
EN NY EPOKE HAR BEGYNT !

Da Heidi "slapp ut" fra Grafton Base Hospital, satte vi kursen mot Cawongla og Madeleine og Bror. Der ventet vår felles seiler-venn Lennart.
Det var da vi fartet i området rundt Sør Amerikas sydspiss for mer enn to år siden at vi ble kjent med både Bror og Lennart. Bror seilte som mannskap i svenske Sawubona og Lennart var singelhanded skipper på egen skute, Cabo de Hornos. Sist vi møtte Lennart, var da han besøkte oss i Antofagasta, Chile.
Seilere på lang tur knytter mange bekjentskaper rundt om i verden. Gode vennskap oppstår, men ofte skilles våre veier etter kort tid - og man vet ikke om eller når man sees igjen.. Derfor setter vi ekstra stor pris på det å møte gode venner igjen. I Cawongla hadde vi flotte dager sammen - fire Kapp Hornere samlet.
Erik har omsider fått se sin skute - Empire. Mandag 16. mars ble han båret ombord - og han ser ut til å finne seg vel tilrette.
Det er ingen tvil om at vi går spennende tider i møte med ny matros ombord...
Eirik Våge Bogerud har mønstret
på.

>>> Se hva lokal-
avisen skriver...
Cognac og sigar som seg
hør og bør med en gutte-
premie (alternativet er
Horneren fortsatt på
klinikken...
Yamba - 7. mars 2009 - Pos 33°50 S 150°40 Ø - utseilt dist. fra Oslo 31596nm
DEN LILLE HAR MØNSTRET PÅ !

4. mars meldte Eirik sin ankomst. Etter mange timer med hardt arbeid så vår nye matros lyset kl 1420 NSW-tid.
3215gr og 51cm er de vitale mål.Alt vel med mor og barn og far !!!

Da Eirik varslet sin entrè, befant vi oss i Cawongla hos våre venner Madeleine og Bror. Planen var egentlig grytidlig onsdag morgen å sette kursen mot Brisbane flyplass for å hente vår felles seilervenn Lennart fra den svenske båten Cabo de Hornos. Kl 0200 satte vi oss isteden i bilen med kurs for Grafton Base Hospital 2 timers kjøretur unna, mens Madeleine og Bror måtte hente Lennart på egen hånd.
Et fantastisk TEAM har bistått oss på føde-avdelingen. Det er utrolig å oppleve så profesjonelle og dyktige mennesker. Ikke bare jobber de på fødeavdelingen, men de BRYR SEG OM !
Tusen takk til dere alle på GBH Maternity Unit !
EIRIK VÅGE BOGERUD
3 dager gammel