Peder reiste til Thailand i januar 2010 - for en kort visitt på Empire

Først skulle jeg fly til Thailand helt alene for å besøke Eirik og Heidi og Pappa, men så fikk mamma kalde føtter for at jeg skule fly alene. Så skulle jeg ikke dra til Thailand. Men så fant mamma ut at hun kunne fly sammen med meg, så da ble det tur til Thailand likevel. Da flyet landet i Phuket var det 1½ time forsinket, for flyet måtte bytte hjul på Gardermoen i Norge før det kunne ta av fra flyplassen.

Heidi og Eirik møtte meg og mamma på flyplassen i Phuket i Thailand.Pappa jobbet så mye han kunne med Empire før jeg kom, for hun stod på land i Boat Lagoon Marina. Da vi hadde funnet bussen til mamma, kjørte Eirik og Heidi og jeg til Boat Lagoon og Pappa. Jeg fortet meg ut av bilen da vi kom frem og kastet meg rundt halsen til Pappa, som så vidt rakk å komme ned fra stigen.

Det var veldig varmt i Thailand da jeg kom dit. I Norge var det kaldt med masse snø da jeg dro, men i Thailand var det sommervarmt. Det var mye varmere enn i Norge om sommeren. Heldigvis var det er fint svømmebasseng ved marinaen som vi kunne svømme i, både Eirik, Heidi, Pappa og meg. Der kunne jeg forresten vise Pappa at jeg hadde blitt veldig flink til å svømme under vann.

Etterpå overrasket jeg Nat i den amerikanske båten Bahati som trodde at jeg ikke kom til Thailand likevel – men det gjorde jeg jo. Bahati møtte jeg da jeg seilte med Empire over Stillehavet da jeg var 5 år, men jeg kjente dem ikke helt igjen. Men det gjorde ikke noe for vi ble fort kjent på ny. Betsy som er kona til Nat var forresten med og hentet meg på flyplassen da jeg kom til Phuket.

En av dagene hjalp jeg Pappa med å male bunnstoff på Empire. Kanskje gror det ikke sjøgress på bunnen til Empire på mange år. Da Empire var ferdig malt og ferdig polert og så ut som hun var ny, kom kranen og løftet Empire opp i luften. Så kjørte kranen til vannet og satte Empire ned i vannet.

Vannet var skikkelig møkkete, så da ble Empire møkkete igjen. Siden det var lavvann måtte vi la Empire ligge der hvor kranen satte henne i vannet til det var midt på natten. Da ble det høyvann og Heidi og Pappa og jeg kunne kjøre Empire til plassen sin. Vi fikk hjelp av de i marinaen men det var ikke særlig mye hjelp, så de dyttet Empire inn på feil båtplass. Men til slutt gikk det bra.

Neste dag fikk jeg sand i håven da jeg fisket ved siden av båten. Empire hadde sunket så langt ned i mudderet at jeg fikk sand i håven når jeg puttet den såvidt i vannet. Det likte ikke Pappa noe særlig – at det var så lite vann i båtplassen vår og til slutt fikk Empire en ny plass med dypere vann.

Da det ble lørdag dro Nat og Heidi og Eirik og Pappa og jeg på tur med bilen. Da vi kom nesten til toppen av fjellet fant vi elefantene. Nat og jeg red på èn elefant og Heidi og Eirik og Pappa red på en annen. Først satt jeg på en krakk på ryggen av elefanten sammen med Nat, men så fikk jeg sitte på halsen til elefanten.
Det var kuult.
Etterpå prøvde elefanten å blåse i øret mitt og jeg fikk sitte på kneet til elefanten. Det var skikkelig gøy.

Etterpå dro vi til toppen av fjellet. Det stod en Budda på toppen, som mange mennesker holdt på å bygge. De hadde holdt på å bygge Budda’en i 7 år – og de trenger sikkert mange år til før den er ferdig. Budda er en slags gud som noen mennesker tror på, men det hadde ikke jeg hørt om hjemme i Norge.

Så dro vi på stranden som het Kata Noi. Jeg lærte å surfe litt da jeg besøkte Empire i Australia og nå lærte jeg å surfe litt til.

En annen dag da vi spiste lunsj på en annen strand, kom en mann bort til bordet vårt og sa at han kjente Empire. Han het Sjur og seilte med den norske båten Blue Marlin i Karibien. Da jeg seilte med Empire i Karibien var jeg bare 4 år og Heidi og Pappa møtte Sjur før jeg mønstret på, så jeg kjente ham ikke

Èn uke går alt for fort, men siden mamma og jeg skulle fly sammen tilbake til Norge måtte vi nesten kjøre til flyplassen for å møte henne. Mamma ble veldig glad for å se meg igjen. Og siden flyet snart skulle fly, måtte jeg si ”ser dere snart” til Heidi, Eirik og Pappa. Jeg sa til Pappa at jeg snart skulle mønstre på for ett år - jeg må bare få lov av mamma først..

Ha Det – sees snart!!!

Takk for besøket, Peder – vi gleder oss til du kommer neste gang!!!