REISEBREV fra Eivind & Heidi  ____  THAILAND OBS - Nye planer   JANUAR - MARS 2010
Eivind, Eirik & Heidi.

Deilige dager med Besteforeldre om bord.

Thai take away falt i smak.

1 år og 4000 nautiske mil på nakken.

Phangna bukten øst for Phuket.

Båt puss i Boat Lagoon.

Ekspedisjon i "Don Tærst".

Anne-Britt og Bjørnar.

Gutta på tur! Carl-Petter, Bjørnar og Kapteinen.

Opphengt Bro i en fjellside på Langkawi.

Thailand - Elefantene og Smilets land
Med nyttårsfeiring vel overstått satte Heidis bror Øyvind og hans kone Sadie seg på flyet tilbake mot Norge. Vigdis og Tore koste seg videre om bord enda en uke. Vi seilte nordover i Phangna bukten øst for Phuket - mellom øya Phuket og fastlandet. Bukten er grunn med mange flotte øyer. De karakteristiske landformasjonene med spisse sandsteins"bautaer" som stikker opp var verdt en nærmere studie. Flere dager var vi også heldige og kunne nyte ferske reker fra lokale fiskere - som tilbød sin fangst over rekka. Eirik koste seg sammen med våre gjester. Bestemor og Bestefar hadde ikke sett Eirik siden han var 3 måneder gammel i Australia. Det var tydelig at de trivdes i hverandres selskap. Ingen av oss visste når neste mulighet for gjensyn ville bli…

Peder på snarvisitt
Med besteforeldrene vel underveis mot Fedrelandet, var det tid for ”vårpuss” av Empire. Mens skipet stod på land i Boat Lagoon marina mønstret Eivinds sønn Peder på for èn uke. Med Empire på land ble det dessverre ikke mye seiling i løpet av oppholdet. Isteden lekte vi turister på land noen dager. Peder fikk med seg båtarbeid, mye svømmetrening og elefantridning. Her kan du lese mer om Peders uke i Phuket >>>

Boat Lagoon
Noen få dager med klargjøring, når Empire var tilbake i vannet, ble til 10 dager - men så ble skuta til gjengjeld gått gjennom fra topp til tå - eller fra baug til hekk. Det er utrolig hva som "samler seg" ombord etter nesten 5 år på lang tur. Vi har kastet litt - resten er i det minste ryddet og vasket. Da vi ble satt på vannet etter landoppholdet ble vi tildelt en marinaplass der det på lavvann viste seg å være 70 CENTIMETER vann.
At kjølen subber mudderbunnen i Boat Lagoon på lavvann, er noe de fleste som besøker stedet blir vant til. At hele båten skulle ned i mudderet likte Kapteinen dårlig. Etter litt om og men ble vi tildelt en plass hvor Empire fløt godt, selv på lavvann. Vi var glade da vi endelig kunne si oss ferdige med ”vårpuss” og varme dager i mudderhullet Boat Lagoon Marina.

Nye mannskap
Fra Boat Lagoon seilte vi tilbake til Nai Harn hvor vi håpet å få unna ennå et par vedlikeholdsoppgaver innen vi fikk nye gjester ombord. Kapteinen hadde lenge ergret seg over Sikaflex natene på teakdekket, som minnet mer og mer om tyggegummi. Med fin bris og tørt vær rakk Kapteinen akkurat å skrape rent og nate teakdekket innen nye mannskaper ankom. Kun sliping av natene - som vi natet med sort epoxy - gjenstod. Etter arbeidsdagene med skraping og nating ga den ene armen til Kapteinen klar beskjed om "nu var det nok". Etter første natt med gjester om bord måtte han en tur innom sykehuset - men ingen annen skade ble funnet enn en overanstrengt arm.
Anne-Britt og Bjørnar mønstret på 6. februar og tjenestegjorde om bord i 14 dager. Etter noen dagers aklimatisering i Nai Harn satte vi kursen mot Langkawi for "visa-run" og hyggelig cruising med våre venner.

Vi hadde en nydelig seilas sydover til Langkawi og Malaysia, selv om den av enkelte av gjestene sikkert vil bli omtalt som "vel frisk". Laber bris gir ikke mye sjø ved fralandsvind, men for landkrabber tar det tid å bli vant til sjøgang enten den er stor eller liten. Ved retur til Thailand etter en tur utenlands, får man lov til å bli i Thailand èn måned til - og vi antok at det skulle holde for oss, innen vi satte kursen mot Sør Afrika. Det var ihvertfall dit vi trodde vi skulle sette kursen på det daværende tidspunkt.

Langkawi
Tilbake på Langkawi utforsket vi sammen med Anne-Britt og Bjørnar øya, med Telaga Harbour som base. Oppe i fjellsiden hadde Heidi bl. a. sett en spennende bro, som vi tok en nærmere titt på. Fra ankerplassen var det en fin spasertur i stekende hete mot den høyeste fjelltoppen på Langkawi. Vi jukset litt og tok banen opp i høyden hvor vi nøt en fantastisk utsikt.
Etter en interessant biltur i leiebil som knapt hang sammen følte vi at vi hadde gjort Langkawi for denne gang. Empire hadde igjen fått fylt opp lagrene ombord - med bl. a. Malay brygget Carlsberg øl til en hyggelig pris.

Øyhopping i Thailand
Underveis tilbake mot Phuket blinket vi ut et par mindre øyer. Mindre både i omfang og antall turister enn selve Phuket lenger nord. Da vi lå ankret ved Koo Muk fikk vi også besøk av Bjørnars kamerat Carl-Petter, som etter en interessant reise fra Phuket ankom fra naboøya i lokal ”longtail båt”.
Den lille øya Koo Muk skjuler en stor grotte, som vi tok oss inn i på lavvann. En svømmende rekognoserings ekspedisjon ble først sendt ut for å sjekke forholdene gjennom den trange hulen inn til grotten, før siste del av ekspedisjonen inkludert Eirik tok turen inn i mørket med gummibåten.
Etter en spennende padletur i tunnelen skimtet vi lys i den andre enden, en hvit sandstrand og frodige, stupbratte fjellvegger som åpnet seg mot himmelen. Mange av øyene i Phanang bukten skjuler tilsvarende ”hemmelige” rom – om man ikke vet hvor man skal lete kan de være vanskelige å finne. I tidligere tider var denne hong'en et yndet skjulested for pirater med urent mel…
Fra Koo Muk satte vi seil for øya Ko Lanta. Carl-Petter snakket varmt om norske Juni og ”Time for Lime” på øya. Juni driver overnattings-, spise-, og kokkelerings-stedet "Time for Lime", i tillegg til at hun er ildsjelen bak stedets nye dyrehospital.
Konseptet falt i smak. Jentene lærte og praktiserte Thai kokekunst mens gutta nøt solnedgangen med øl i baren…
Da Bjørnars 11. besøk ombord nærmet seg slutten, var Fadder Bjørnar og Eirik blitt gode venner. Bjørnar var nok litt bekymret over pipingen fra fadderbarnet de første dagene, men fikk mest oppleve den lille gutten med godt humør.

Eirik 1 år
Eiriks ett års dag ble feiret tilbake i bukten Nai Harn. Sjokoladekake, lek på stranden og i vannet med bursdags-gjestene Lisbeth og Vegar fra Pomona og Lasse fra finske Satumaa. Det var litt uvirkelig at det allerede hadde gått ett år siden Eirik kom til verden - i Grafton, New South Wales, Australia. Lasse og Pauli på Satumaa ble vi forresten opprinnelig kjent med da vi var i Buenos Aires, Argentina...
Vi hadde regnet med å være underveis mot Maldivene på denne tiden, men Eirik gikk inn i sitt andre år med en liten forkjølelse som utviklet seg til en ukes kraftig diaré. Vi utsatte derfor avseilingen mot vest... Så langt i livet har Eirik vært frisk som en fisk og vi syntes det var best å vente til alle om bord var friske innen Empire satte kursen over India havet.

Nye planer tar form
Mens vi ventet på at Eirik skulle komme til hektene
kom Anders på snarvisitt. Anders kombinerte arbeid i Bangkok med en avstikker til Empire. Sist Anders og Kapteinen hevet glasset var i karibien, da Anders seilte på egen kjøl sammen med Elisabeth i "Don't Worry".
Vi brukte vente tiden til å bunkre opp for de kommende månedene til sjøs. Vi så for oss å være i Sør Afrika til jul, med stopp på Andemann øyene, Maldivene, Chagos, Mauritius og Reunion. Slik ble det ikke...
Det var kun få dager til vi skulle lette anker og sette kursen mot Maldivene. Da Heidi en natt ikke fikk sove, kom hun til å tenke på at det var godt og vel en uke siden hun skulle hatt menstruasjon…
Selv om Styrmannen bare var noen uker på vei, var vi nødt til å se nærmere på våre fremtidsplaner. Med hensyn til vær og vind er oktober/november den foretrukne perioden å seile det siste strekket over Aguillas strømmen mot Sør Afrika. Med mulig termin omtrent på den tiden vi hadde planlagt å seile fra Reunion syd om Madagaskar, måtte seilingsplanene revurderes. Kapteinen ville helst slippe å ta imot ombord…

Etter å ha vurdert ulike alternativer bestemt vi oss for å sette kursen tilbake mot Australia, via Malaysia og Indonesia - det er godt planer er til for å kunne endres!!!

Bæremeis er kjekt i ulent terreng. Hei - se hva jeg kan... En sliten og glad matros sover godt - hvor som helst og når som helst.